5 Kelebihan ZIkir

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ
اللهم صل على محمد وآل محمد
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه



Mengingati Allah (baca: Zikir) merupakan salah satu cara seseorang hamba itu bersyukur. Manfaat yang besar dapat diperoleh dengan mengerjakan amalan ini. Namun, sayang sekali kebanyakan orang melupakan dan melalaikannya. Padahal, faedah zikir itu banyak, di antaranya adalah:

[1] Mendatangkan Pertolongan Allah

Allah SWT berfirman (yang bermaksud), “Kerana itu, ingatlah kamu kepadaKu, nescaya Aku ingat (pula) kepadamu, dan bersyukurlah kepadaKu dan janganlah kamu mengingkari (nikmat)Ku” (2. Al-Baqarah : 152)

[2] Mendapat Keampunan dan Pahala yang Besar

“... Lelaki dan perempuan yang banyak menyebut (nama) Allah, Allah telah menyediakan untuk mereka keampunan dan pahala yang besar.” (33. Al-Ahzab : 35)

[3] Sebab Hidupnya Hati

Rasulullah SAW bersabda, “Perumpamaan orang yang mengingati Rabbnya (Allah) dengan orang yang tidak mengingat Rabbnya, seperti perumpamaan orang yang hidup dengan orang yang sudah mati.” (HR. Bukhari)

[4] Mendatangkan Ketenteraman Jiwa

“...Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah-lah hati menjadi tenteram..” (13. Ar-Ra’d : 28)

[5] Perlindungan Allah pada hari kiamat

Rasulullah SAW bersabda, “Ada tujuh golongan yang mendapatkan naungan Allah pada hari kiamat… di antaranya adalah seseorang yang berzikir semasa berseorangan, hingga menitis air matanya kerana menangis.” (HR. Bukhari dan Muslim)

Dan yang perlu diingat bahwasanya zikir yang benar adalah yang dilandasi keikhlasan niat dan dilakukan dengan mengikuti Sunnah Nabi Muhammad SAW. Allahul muwaffiq.
Wassalamu'alaikum WBT.

- Yunan A Samad
Previous
Next Post »