7 Tips Menjadikan Rumah Tempat Tinggal Sihat

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ
اللهم صل على محمد وآل محمد
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه



Rumah merupakan tempat untuk berlindung dan berkumpul untuk seluruh keluarga tercinta. Banyak sekali waktu yang telah di habiskan dirumah yang kita tempati, begitu banyak cerita yang tersaji di dalamnya baik suka maupun duka. Ruang tamu, bilik tidur, dapur, bilik mandi, halaman rumah merupakan tempat-tempat yang sudah tidak asing disinggah dan digunakan setiap hari. Oleh kerana itulah, menjaga kesihatan seluruh tempat tersebut merupakan tugas yang wajib yang harus dilaksanakan.

Sudahkah tertanam rasa kepedulian untuk menjaga dan memperhatikan kebersihan rumah yang anda tempati sekarang ini? "Rumahku, Surgaku", mungkin ungkapan itu sudah tidak asing di telinga kita. Rumah yang sihat dan bersih akan membuat penghuninya merasa nyaman dan jauh dari penyakit yang boleh membahayakan kesihatan tubuhnya. Oleh kerana itulah, tips kesihatan kali akan berbagi informasi dan tips tentang menjaga rumah tetap dalam keadaan sihat dan bersih. Sehingga sesuai sebagai tempat tinggal untuk kita dan seluruh keluarga.

Tips kesihatan. berikut ini tips menjaga rumah tetap sihat untuk di huni :

1(ง°ل͜°)ง Rutin Menyapu Rumah. 

Biasakan untuk menyapu dan membersihkan lantai dan halaman rumah setiap pagi. Mungkin ini kelihatan susah, tapi jika anda rutin melakukannya, maka akan menjadi kebiasaan yang mudah dalam seharian kita.

2(ง°ل͜°)ง Biasakan Untuk Mengemop. 

Lantai menjadi tempat yang sering di injak, sehingga akan terlihat kotor dan tempat bersarangnya kuman dan bakteri. Untuk itulah, luangkan waktu untuk mengemop seluruh lantai rumah anda.

3(ง°ل͜°)ง Jaga Sirkulasi Udara Di Rumah Tetap Lancar. 

Rumah dan bilik yang sentiasa tertutup tentu tidak baik untuk kesihatan para penghuninya. Waktu pagi merupakan waktu yang tepat untuk membuka seluruh langsir rumah dan pintu agar udara segar dan bersih dapat masuk ke rumah kita.

4(ง°ل͜°)ง Perhatikan Kebersihan Bilik Mandi. 

Membersihkan bilik mandi secara berkala merupakan salah satu hal yang harus di lakukan, agar tidak ada jentik-jentik nyamuk serta kuman berbahaya lainnya.

5(ง°ل͜°)ง Memelihara Tanaman. 

Sediakan halaman rumah untuk menanam tanaman atau pohon di dalam pasu-pasu kecil. Ini bertujuan untuk menciptakan udara yang nyaman dan bersih di sekitar rumah anda.

6(ง°ل͜°)ง Rutin Membersihkan Peti Ais. 

Peti ais merupakan tempat yang sering di sentuh dan di gunakan oleh segenap keluarga. Jadi, jangan sampai kuman dan bakteria bersarang di tempat-tempat tersebut.

7(ง°ل͜°)ง Rajin Bersihkan Dapur Anda. 

Usahakan untuk menjaga kebersihan area dapur setelah memasak dan menjaga kebersihan alat-alat dapur dan alat-alat makan dengan bersih.

Previous
Next Post »