Mutiara Ramadhan #5 - Nabi Muhammad SAW menyebut "Amin... Amin... Amin..."

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ



Dari Abu Hurairah Ra, Rasulullah naik ke atas mimbar, kemudian beliau berkata : 
“Amin..amin. .amin..”.

Kemudian ditanyakan (para sahabat), kepada beliau : 
“Wahai Rasulullah, saat Engkau naik ke atas mimbar, Engkau mengatakan Amin 3kali, apakah sebabnya?”

“Jibril telah datang kepadaku dengan mengatakan : 

“Sesiapa yang telah datang kepadanya bulan Ramadhan, tetapi dia tidak dapat ampunan Allah, maka dia dimasukkan kedalam api neraka, dan Allah jauh dari dirinya, maka katakanlah :Amin” . Kemudian aku mengaminkannya.

“Dan sesiapa yang dapat bersama orang tuanya (ketika keduanya masih hidup), atau salah satu di antara kedua orang tuanya masih hidup, padahal dia mampu berbuat baik untuk kedua atau salah satu di antara keduanya, tetapi dia TIDAK berbuat baik kepada keduanya, atau salah satu di antara keduanya, maka Allah akan memasukkannya ke dalam api neraka, dan Allah sangat jauh dari dirinya, maka aku katakan : Amin”

“Dan sesiapa yang namaku disebutkan di hadapannya , kemudian dia tidak berselawat untukku, maka Allah akan memasukkannya kedalam api neraka dan Allah sangat jauh dari dirinya, maka katakanlah (wahai Muhammad SAW) (amin), maka aku katakan “Amin”.

 (H.R Ibnu Hibban di dalam kitab sahihnya 3:188)


*Assalamualaikum, Salam Ramadhan, Salam Sejahtera kepada semua pembaca yang dihormati dan dirahmati Allah SWT.. Ini adalah auto-post yang telah diset sebelum bulan Ramadhan. Maka dengan itu, segala komen akan dibaca oleh admin lambat sikit sebab admin busy nak SPM tahun ni.. Pembaca yang dikasihi Allah, tolong doakan Shawal dapat yang terbaik dalam SPM tahun ni eh? In Shaa Allah, aameen.. :)
Previous
Next Post »