Bahaya Kurang Tidur Bagi Kesehatan Anda

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

MINTAK TOLONG >KLIK SINI< SEBELUM MEMBACA! TERIMA KASIH! 
PLEASE >CLICK HERE< BEFORE READING! THANK YOU!
읽기 전에 >여기를 클릭하십시오< 감사합니다!




1. Mengalami obesiti

Seseorang yang terjaga hingga larut malam biasanya lebih mudah terserang obesiti, sebab pada waktu malam hari biasanya perut menjadi lapar sehingga ingin makan sesuatu terus menerus. Setelah itu biasanya tubuh akan merasakan luar biasa akibat perut yang kekenyangan, dan efeknya adalah membuat Anda kegendutan atau obesiti akibat makanan yang baru masuk tak boleh nak dicerna baik oleh tubuh dalam keadaan tidur.

2. Mudah nyanyuk

Seseorang yang kurang tidur tentu akan merasakan lelah, sehingga menyebabkan otak menjadi mudah lupa. Jadi apakah Anda mahu nyanyuk di usia muda hanya gara-gara kurang tidur? Think smart dude!

3. Berisiko terserang kanser

Kurang tidur juga boleh menyebabkan seseorang berisiko mengidap kanser, salah satu penyakit yang mematikan di dunia. Untuk itu, segera hindari kebiasaan 'terjaga' ini agar Anda bisa merasakan indahnya berkeluarga dan mempunyai cucu.

4. Sistem imun

Tidur diatas jam 12 malam dapat menurunkan sistem imunisasi, sehingga persiapkan diri Anda dari serangan berbagai macam penyakit yang ringan sampai yang mematikan.

5. Jerawat

Kurang tidur juga memiliki tampak negatif bagi kecantikan, iaitu lebih pertumbuhan jerawat. Untuk itu, penuhi keperluan tidur Anda jika ingin tetap nampak selesa apabila di hadapan semua orang.

Itulah beberapa bahaya kurang tidur bagi kesihatan tubuh Anda. Jadi sekarang masihkah Anda nak membiarkan jam tidur Anda terlewat begitu saja?

Sumber sepenuhnya drpd ManfaatnyaSehat, dan ditranslate oleh Mohd Noor Shawal.

Previous
Next Post »

1 comments:

Click here for comments
Nabihah
admin
May 12, 2015 at 1:58 PM ×

terima kasih atas perkongsian :-)

Congrats bro Nabihah you got PERTAMAX...! hehehehe...
Reply
avatar