Kebaikan Lidah Buaya untuk Rambut

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ



haa,, sebelum ni kita ada baca pasal Kebaikan Lidah Buaya untuk Wajah Muka, kali ni pada rambut pulak.. so jom jom baca! ^^

Semua orang mesti dah tahu dengan khasiat lidah buaya yang satu ini. Sejak dulu lidah buaya memang dikenal sebagai tanaman yang berkhasiat bagi kesehatan rambut. Berikut ini beberapa diantara khasiatnya:

1. Melawan rambut gugur

Lidah buaya mengandungi banyak vitamin dan mineral yang efektif untuk menyembuhkan rambut gugur. Campur ekstrak lidah buaya dengan shampo dan sapukan pada rambut anda.

2. Natural Conditioner

Aloe vera adalah perapi rambut semulajadi yang memiliki efek pendinginan. Anda dapat memijat rambut dan kulit kepala dengan jel  lidah buaya untuk mendapatkan hasil terbaik. Biarkan dan bilas dengan shampo.

3. Mencegah kebotakan

Penipisan rambut membuat Anda jadi botak? Anda dapat meningkatkan pertumbuhan rambut dengan mengoleskan gel atau jus lidah buaya pada kulit kepala Anda secara teratur. Biarkan 10 minit dan bilas dengan shampo.

4. Pelembap semulajadi

Ingin melembapkan rambut dan membuatnya jadi lebih mudah di 'style' kan?? Gunakan gel atau jus lidah buaya sebagai bahan perawatan rambut Anda. Sapukan gel atau jus lidah buaya pada rambut dan kulit kepala. Tunggu 15 minit dan bilas dengan shampo.

5. Melawan kelemumur/ketombe

Jika Anda mengalami masalah kelemumur, kulit kepala kering dan gatal, segera gunakan gel atau jus lidah buaya untuk mengubati kelemumur secara semulajadi. Sapukan ekstrak (jel) lidah buaya pada kulit kepala dan biarkan selama 40-60 minit untuk menyingkirkan kelemumur.

Sumber sepenuhnya drpd ManfaatnyaSehat, dan ditranslate oleh Mohd Noor Shawal.

Previous
Next Post »